Dziś jest poniedziałek, 24.09.2018, imieniny Gerarda, Teodora
Wielkość tekstu:
A A+ A+
Jesteś tutaj: Strona główna » Grąbków » Aktualności » Akcja Edukacja

Akcja Edukacja

Akcja Edukacja

       Dnia 16 stycznia 2014 roku czterech druhów Ochotniczej Straży Pożarnej w Grąbkowie zajęło kilka chwil młodziakom z czwartych klas Szkoły Podstawowej im. Powstańców Wielkopolskich w Malanowie. W odzewie na zaproszenie dyrektora podstawówki (z nie ukrywaną przyjemnością) stawiło się 80% druhów OSP Grąbków posiadających tytuł ratownika pierwszej kwalifikowanej pomocy przedmedycznej.

        Całe spotkanie rozpoczęło się przy garażach OSP Malanów prezentacją ciężkiego wozu ratowniczo – gaśniczego na podwoziu Scania P360 4x4 i jego wyposażenia. Rozpoczęto od nie udanej próby wyciągnięcia przeze mnie masztu oświetleniowego, następnie zaprezentowano wyposażenie schowków zewnętrznych oraz przedziału obsługi autopompy.

         Kolejnym punktem atrakcji był, trochę żywiołowo zainspirowany, spacer przez wnętrze przedziału załogi –tu przepraszam opiekunów szkolnych za brak wcześniejszych uzgodnień. Celem było pokazanie przedziału kierowcy i dowodzenia oraz aparatów powietrznych wbudowanych w oparcia foteli przedziału załogi. Nazwy „aparat powietrzny” dzieci nie zrozumiały przy wchodzeniu do wozu, ale już po przejściu wiedziały o co chodzi nazywając je „maskami przeciwgazowymi” –o czym przekonałem się podczas asekuracji ich zejścia z wozu. Po 10 minutach miałem wrażenie, że co niektórzy idą drugi raz ale to chyba efekt podobnych strojów, fryzur i gabarytów :D Ostatnim punktem części plenerowej spotkania była udana prezentacja „baletu” w wykonaniu masztu oświetleniowego. Przypuszczam, że ta część spotkania zaraziła część uczestników bakcylem strażackim –wnioskuje tak po aktywności jednego młodego jegomościa, którego wspominam jako Mr. „a ja w filmie widziałem”. W tym wieku „kto pyta nie błądzi” a zasadę „ciekawość pierwszym stopniem do piekła” zostawmy ostatniemu pokoleniu.

Kolejna część spotkania odbyła się na sali świetlicy wiejskiej w Malanowie w formie wykładów, pogadanek, improwizowanych scenek i pytań do uczestników z korektą odpowiedzi. Dla uproszczenia relacji przedstawię to w punktach:

1. Podstawowe zasady podczas sytuacji gdy ktoś potrzebuje pomocy, czyli sprawdź czy jest bezpiecznie. Tyczy się to tak samo sytuacji zdarzeń losowych, wypadków jak i bycia świadkiem zdarzeń kryminalnych. Dopóki nie masz pewności, że jesteś bezpieczny nie podejmuj czynności ratowniczych bezpośrednio przy poszkodowanym. W miarę swoich możliwości powiadom odpowiednie służby.

2. Wyposażenie podręcznej apteczki. Krótka pogadanka jak za około 15 zł mieć przedmioty, które mogą okazać się potrzebne podczas różnych zdarzeń – zwłaszcza przy podróżach. Podstawa: maseczka do sztucznego oddychania (aby niczym się nie zarazić od poszkodowanego), rękawiczki jałowe (aby być bezpiecznym i komuś nie zaszkodzić), koc ratunkowy (rzecz przydatna w dzisiejsze mrozy:D)

3. Prawo Rzeczypospolitej Polskiej karze za brak udzielenia pomocy, a tym bardziej za przeszkadzanie w udzieleniu pomocy w ratowaniu życia lub zdrowia. Udzielając pierwszej pomocy podlegasz ochronie jak funkcjonariusz publiczny. Z polskiego na nasze –jak ktoś odmówi ci pomocy lub zabroni udzielania pomocy to go poinformuj, że powiadomisz o tym funkcjonariuszy Policji. Jeśli nie będziesz czuł się bezpiecznie –najpierw wezwij Police. Nie ma obowiązku bycia ratownikiem –pomocą ratującą życie może być tylko telefon do 112, 998, 999, 997. Egzamin z znajomości tych numerów młodziaki zdali celująco. Załączam do artykułu wyciąg z podstawowych zasad prawnych dotyczących udzielania pierwszej pomocy.

4. Prezentacja zawartości torby ratunkowej PSP-1. Pokazaliśmy czym dysponujemy jako ratownicy, aby w większej skali rozsiać zarodniki Bakcyla :)

5. Zbadaj puls. Osobiście był to dla mnie najważniejszy punkt. Wiele czynności można nauczyć się z google czy wikipedi, ale nie badania pulsu. Dzieciaki po naszej prezentacji badali puls u siebie i kolegów, a w razie wątpliwości wołały jednego z nas i się uczyły. Ten punkt urozmaicono o symulowane rozmowy z dyspozytorem pogotowia ratunkowego/straży pożarnej. Nauka ta moim zdaniem jest ważna bo dyspozytor może zapytać czy umiemy zbadać ilość oddechów i tętno na 10 s. Nie będę robił w tym punkcie „streszczenia”, bo to trzeba nauczyć się w praktyce.

6. Wolne wnioski, zapytania. Przedstawiliśmy symulowane scenki i konkursy na pytania odnośnie sytuacji potencjalnie często występujących w codzienności –od krwawienia z nosa, poprzez omdlenia, upadek z drzewa aż po ewakuacje z zadymionego pomieszczenia i odksztuszania niemowlaka. W scenkach symulujących wydarzenia uczestniczyli aktywnie młodziaki z Mr. „a ja widziałem na filmie” na przedzie.

Jestem zdumiony, że tyle informacji udało się przekazać w tak krótkim czasie. Jeśli w młodych głowach zostało 30% przekazanej wiedzy to już są gotowi na trudne sytuacje.

Uwagi:

  1. Uczestnicy na pytania symulowanej sytuacji np. omdlenia, krwawienia z nosa, itp. Odpowiadali wspólnym głosem – „idziemy do nauczyciela”, po ripoście z naszej strony, że nie ma w pobliżu nauczyciela usłyszeliśmy chóralnie „idziemy do sekretariatu”. Utrudnialiśmy znalezienie prawidłowej odpowiedzi w przekonaniu, że posiadają telefony komórkowe. Na koniec dowiedzieliśmy się, że na terenie szkoły telefonów nie wolno używać –nasza skucha :) Proponujemy wszystkim uczestnikom spotkania wlepić po ocenie celującej z przedmiotu zbliżonego do Wychowania Obywatelskiego (nie wiemy jakie teraz przedmioty funkcjonują w szkole podstawowej) bo spisali się na medal.
  2. Byliśmy przygotowani na troszkę większe dzieci. Jeden z nas miał pojecie z uwagi na dziecko w przybliżonym wieku. Chcieliśmy uczyć resuscytacji, ale przy tym potrzebna pewna dawka siły fizycznej –nasza skucha :) Poprawimy program na przyszłość.
  3. Apel do Wójta Gminy Malanów. Jeden porządny fantom na całą gminę. Dobrze, że Szkoła Podstawowa w Malanowie coś posiada. Zawsze lepsze niż nic, ale ten sprzęt nie obrazuje prawidłowości prowadzonych czynności. Obok musi być instruktor, który wskaże błędne położenie dłoni, głębokość ucisków i narzuci tempo. To tak jakby uczyć dzisiaj liczenia na liczydle. Dobry korpus do ćwiczeń reanimacyjnych z urządzeniami monitorującymi (pokazuje odpowiednią głębokość ucisku, poziom napełnienia płuc i tempo, a przy ucisku w złym miejscu wydaje dźwięk łamanych żeber –standard w dzisiejszym szkoleniu) mieści się w granicach 3 500 zł. Jeden egzemplarz do dyspozycji wszystkich szkół i straży pożarnych oraz organizacji pozarządowych, (może nie tylko) z terenu Gminy Malanów.

 Do zobrazowania akcji użyto zdjęć wykonanych przez pracownika Urzędu Gminy Malanów i opublikowane przez Szkołę Podstawową w Malanowie.

Autor: Rafał Kąciak

 


Galeria zdjęć


Pliki do pobrania


Pozostałe aktualności